Bil | Risktvåan

Halkbana, risktvåan eller riskutbildning del två? Oavsett vad du föredrar att kalla halkbanan så är den andra delen av riskutbildningen obligatorisk men också en viktig och väldigt rolig del av körkortsutbildningen.
Pris: 2450:-
Bokning: Kontakta oss
Kommande tillfällen: I samråd med trafiklärare

Riskutbildning del två för personbil

Innehåll och omfattning

Halkbanan utgör en viktig del av riskutbildning del 2 i Sverige för blivande bilförare. Denna utbildning syftar till att öka medvetenheten om farorna med halka och hur man bäst hanterar bilen i dessa förhållanden. Under halkbaneövningarna får deltagarna möjlighet att testa och förbättra sina färdigheter i kontrollerade halkförhållanden.

På halkbanan får eleverna lära sig tekniker för att undvika sladd, hantera bilens stabilitet och bromsförmåga på halkigt underlag. Genom praktiska övningar ges möjlighet att förstå hur hastighet, bromssträcka och styrning påverkas av halkan. Det är en interaktiv och lärorik upplevelse där säkerhet och riskmedvetenhet står i fokus.

Halkbanan är utformad för att ge deltagarna erfarenhet och självförtroende i att köra säkert på halkiga vägar. Det är ett värdefullt tillfälle att tillämpa teoretiska kunskaper i praktiken under övervakning av erfarna instruktörer. Genom att delta i halkbanekursen ökar förarens beredskap och minskar risken för olyckor på vintervägar.

Denna typ av träning är särskilt viktig med tanke på de utmaningar som svenska förhållanden medför under vinterhalvåret. Halkbaneövningarna bidrar till att eleverna blir mer säkra och skickliga förare, redo att navigera genom alla typer av väderförhållanden. Efter att ha genomfört halkbaneutbildningen är deltagarna väl förberedda för att möta de utmaningar som kan uppstå på vägarna, även i svåra väderförhållanden.